RM Netherlands: ‘Van Duuren staat voor kwaliteit en flexibiliteit’

RM Netherlands is eind vorige eeuw door Royal Mail opgericht en nu gevestigd in Waddinxveen. Hier wordt de post uit Groot-Brittannië en de Verenigde Staten eerst op land gesorteerd en vervolgens op ontvanger. “Mensen beseffen dit misschien niet, maar dat betekent dat het adres van elk poststuk of pakket persoonlijk is nagelezen door één van de 120 medewerkers”, licht Alexander Hendriks, directeur van RM Netherlands toe.

Ed Kooiman hoorde zeven jaar geleden dat RM Netherlands plannen had om het Europese netwerk verder uit te bouwen en daarvoor op zoek was naar een flexibele vervoerder. “Dit leek me een uitgelezen kans voor een nieuwe samenwerking en ik heb dan ook direct contact opgenomen met RM Netherlands. Het klikte goed en kort daarop zijn we begonnen met de eerste zendingen naar Hongarije.”

Europees netwerk
Inmiddels verzorgt Van Duuren het vervoer naar Zwitserland, Oostenrijk, Italië en een groot deel van de Balkanlanden. “In de loop van de tijd hebben wij ons Europese netwerk uitgebreid en daardoor ook de samen­werking kunnen verdiepen en vergroten”, vult Hendriks aan. “Voor ons is vooral de kwaliteit van het vervoer belangrijk. De service die Van Duuren levert, is namelijk onderdeel van een groter proces. Van Duuren levert de post en pakketten af bij het depot van de postbedrijven in de verschillende landen, waarna de post door de posterijen bij de eindontvanger wordt afgeleverd. Voor ons is het cruciaal dat wij elk moment elke pallet kunnen volgen via track & trace. Bij Van Duuren weet ik dat ik hiervan op aan kan.”

Lokale Regelgeving
De regels op lokaal niveau maken dat RM Netherlands een klant is waarvoor specifieke kennis is vereist, vindt Ed Kooiman. “Deze regels zijn niet alleen per land, maar ook per poststuk anders. Als vervoerder moeten we dit goed in de gaten houden om fouten te voorkomen.” Daarnaast is de tijdsdruk een belangrijke factor meent Hendriks. “Wij zijn gebonden aan allerlei normen als het gaat om sorteertijd, overkomstduur en transport­tijd. E-commerce wordt voor ons steeds belangrijker. Dat biedt vanzelfsprekend voordelen, maar het houdt ook in dat de levertijd steeds strikter wordt; men zit vaak echt op deze pakketten te wachten.”

Afleverpunten
RM Netherlands bezorgt in alle landen van Europa, dus een uitbreiding van de samen­werking op bestemmingen is in de nabije toekomst altijd mogelijk. “Het kan ook betekenen dat we het aantal afleverpunten per bestemming zullen uitbreiden”, zegt Hendriks. “Elk jaar bekijken we welke bezorgkanalen voor ons de gunstigste voorwaarden bieden. Een andere keuze in deze laatste schakel van ons proces kan voor Van Duuren betekenen dat er nieuwe bestemmingen bij komen. Ik maak mij daar geen zorgen over, want ik weet dat Ed Kooiman en zijn collega’s niet alleen kwaliteit, maar ook flexibiliteit hoog in het vaandel hebben staan.”

 

My van Duuren