Yanmar: “Ik zeg tegen mijn mensen: ‘altijd eerst Van Duuren bellen”

“Van Duuren was al verantwoordelijk voor het vervoer van de inkomende goederen voor de productielijnen van Yanmar en de leveringen aan klanten. “Dit beviel zo goed dat we in 2010 de samenwerking verder hebben aangehaald: bijna al ons uitgaande wegtransport loopt nu ook via Van Duuren”, vertelt Bert Boom werkzaam bij de producent en leverancier van dieselmotoren.

Kleinere dieselmotoren voor bijvoorbeeld zeilboten worden als halffabrikaat bij Yanmar Marine in Almere geleverd en hier verder geassembleerd. Daarnaast is de vestiging verantwoordelijk voor de distributie en verkoop van onder meer grotere Marine dieselmotoren voor zeeschepen en agrarische eindproducten zoals tractoren. “De logistiek die met deze activiteiten gepaard gaat, vergt behoorlijk wat van een vervoerder”, meent Bert Boom, senior manager operations bij Yanmar Marine. “Behalve in Almere hebben we distributiepunten en –partners in Rotterdam en Tilburg. Daarnaast is Yanmar opgedeeld in verschillende business units die elk apart gefactureerd en bediend moeten worden. Ik merk dat bij Van Duuren de kennis in huis is om hier heel flexibel mee om te kunnen gaan.”

Meer bestemmingen en routes
Van Duuren is meer dan tien jaar verantwoordelijk voor het afleveren van het inkomende en uitgaande transport voor Yanmar. Drie jaar geleden is het besluit gevallen om meer bestemmingen en routes te koppelen aan de logistiek dienstverlener uit Vianen. Bert Boom: “Onze relatie met Van Duuren is uiterst professioneel dus uitbreiding lag voor de hand. Daarbij wilde ik rust binnen de business units. Wanneer er nu sprake is van nieuw transport, hoeven mijn mensen maar een ding te doen: Van Duuren bellen.” Om te voorkomen dat elke business unit zelf aparte prijs- en leveringsafspraken moet maken, zijn deze onder andere door Bert Boom en Stef Blommaart van Van Duuren centraal uitonderhandeld. Stef Blommaart: “We hebben in overleg gekeken waar het voor Yanmar niet werkte en waar juist wel. Ook de relatie tussen Van Duuren en de verschillende Yanmar business units is, voor zover dat nodig was, in deze gesprekken vlotgetrokken.”

Transport Management Systeem
In de loop van de samenwerking zijn veel kwaliteitsissues de revue gepasseerd. Een van de belangrijkste verbeteringen volgens Bert Boom is de uitrol van en de integratie met Infodis, het transport management systeem van Van Duuren. “Er was altijd heel veel papierwerk en het is fijn dat dit nu grotendeels tot het verleden behoort. Wij hebben nu een portaal in het systeem waarin we per business unit informatie kunnen opvragen. Over de status van zendingen, maar ook over de facturatie. Daarnaast kunnen we onze boekingen en reserveringen in het systeem invoeren.” Stef Blommaart beaamt dat Infodis voor zowel de vervoerder als de klant een zegen is. “Het systeem is bij meerdere relaties tot volle tevredenheid in gebruik. In het begin moeten we mensen nog wel eens aan hun jasje trekken en overhalen alle mogelijkheden te gebruiken, maar als het zover is, willen ze ook niet meer terug.”

My van Duuren