AATA: “De communicatie is heel vriendelijk: wat Van Duuren zegt te doen, doen ze ook”
Zaken doen met Van Duuren is warm, zegt Armand de Koning van AATA dat vooral Afrikaanse luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt. “Het is een echt partnership. We gooien niets bij elkaar over de schutting en helpen elkaar als het nodig is. Die menselijke kant vind ik heel belangrijk.”
“Onze core business is het vertegenwoordigen van luchtvaartmaatschappijen zonder kantoor op Schiphol. Vrachtverkeer naar Afrika is onze specialisatie”, legt Armand de Koning uit. De samenwerking met Interport, nu Van Duuren, is ruim twintig jaar geleden ontstaan, vertelt hij verder. “Ik zocht naar vervoersmogelijkheden van Schiphol naar Lissabon.” Het begin van een mooie samenwerking, volgens de eigenaar van AATA die de onderneming van zijn vader heeft overgenomen.
Vertrekken
Naar Lissabon zijn er twee vertrekken per week op dinsdag en vrijdag. De goederen die op dinsdag vervoerd worden, gaan zaterdag met het vliegtuig mee naar de ontvanger. De lading die vrijdag vertrekt, gaat een week later met de vrijdagvlucht mee. Daarnaast zijn er vier vertrekken per week naar Madrid, waarvandaan de goederen naar de eindontvangers op de Canarische Eilanden of in Afrika vliegen.
Flexibel
Leverschema’s zoals naar Lissabon zijn voor andere relaties wel eens korter bij Van Duuren, maar Armand is heel tevreden over de wijze waarop het nu gaat. “Dat drammen over tijden is puur Europees”, lacht hij. “In Afrika gaan ze daar wat flexibeler mee om. Ik heb wel eens mijn uiterste best gedaan om iets snel op een eindbestemming te krijgen en dat het daar rustig nog drie dagen in de loods blijft liggen.”
Afspraken
Vanzelfsprekend is het wel belangrijk dat de afspraken die er zijn, worden nagekomen, maar dat gaat eigenlijk altijd goed volgens deze relatie van Van Duuren. “Als ik al die jaren twee keer problemen heb gehad is het veel. Mijn contact met planners Roy en Levi in Badhoevedorp is heel erg goed. We tackelen problemen samen zonder dat er een manager aan te pas komt.”
Veiligheidsregels
Hoewel het eenvoudig lijkt, komt er voor een vervoerder wel wat bij kijken als het gaat om luchtvracht, zegt Carla van Oostveen, account specialist en de vaste contactpersoon voor Zuid-Europa bij Van Duuren. “Schiphol heeft veel veiligheidsregels, waarin wij onze chauffeurs trainen. Elke vijf jaar moeten zij hun certificaat verlengen.”
Douane
Een van de regels is dat de truck gesloten naar de luchthaven moet rijden, aldus Carla. “De auto wordt met een loodje gezegeld op Schiphol dat ongebroken moet blijven tot Lissabon. Anders is de lading onveilig en moet deze opnieuw worden gescand. Dat kost tijd en geld.”
Ook zorgt Van Duuren als dit nodig is ervoor dat alle douanepapieren in orde zijn. Voor vracht buiten Europa vergt dit de nodige expertise die Van Duuren dankzij jarenlange ervaring in huis heeft.
Groeimogelijkheden
Zeker kijken wij naar groeimogelijkheden, zegt Armand tot slot. “Ik zou graag zaken doen in Italië en Frankrijk. Nu is dat nog niet gelukt, maar als het zover komt, schakel ik zeker Van Duuren in. We blijven samen timmeren aan de weg.”