Carla van Oostveen: de wereld verandert
Mañana mañana, het bekende Spaanse credo gaat tegenwoordig niet meer op. Van Duurens accountmanager voor Spanje en Portugal Carla van Oostveen werkt vanaf een klein plaatsje aan de Costa Brava. “De wereld verandert. Je kunt het als Spaans bedrijf niet meer maken om tussen de middag van twee tot vijf uur te gaan lunchen en geen telefoon meer op te nemen.
Die tijd is voorbij. Een uur lunchen volstaat ook. In tegenstelling tot wat wij Nederlanders denken wordt er in Spanje echt keihard gewerkt.” Van Oostveen behartigt Van Duurens klantcontacten in Spanje en Portugal.
In 2017 werd haar vorige werkgever Interport overgenomen door Van Duuren.
Interport was in Spanje gevestigd dus logisch dat Carla deze klanten bleef contacten. “Ik bezoek vele klanten fysiek en de laatste jaren na corona natuurlijk via Teams. Voor die klanten is het gewoon heel handig dat ik er altijd voor ze ben. Ik praat ze bij over de tarieven en kan voor ze schakelen als er bijzonder vervoer is. Dat wordt gewaardeerd.” Veel van het werk is pré luchtvrachtverkeer. “Spanje heeft te weinig capaciteit voor luchtvracht. Wij vervoeren dan vanaf Madrid, Barcelona en Bilbao met onze wagens naar Parijs, Frankfurt en Amsterdam waar de vrachten alsnog met het vliegtuig de wereld over gaan. Vaak zijn dat hoogwaardige goederen als medische apparatuur en computeronderdelen.” Carla ‘zit’ zoals ze dat zelf zegt al 38 jaar in het transport. “Ik ben meer geïnteresseerd in de lading dan de truck.”
Het meest bijzondere pakketje ooit? “Dat was een opgezette olifant. Transport is ontzettend boeiend, je weet nooit wat de dag brengt.” Naast account is ze ook druk bezig met kwaliteit, veiligheid en milieu.
Steeds meer regeltjes. Neem het mobility package, een recente EU-richtlijn om uitbuiting van internationale chauffeurs te voorkomen. Bijvoorbeeld dat voor Nederlandse transporteurs werkzame chauffeurs uit het buitenland verplicht eens in de vier weken naar huis moeten, net als hun truck, die eens in de acht weken naar het land van registratie moet terugkeren. Kan lastig zijn. Wat niet wegneemt dat Van Duuren hoog opgeeft over alle kwaliteitseisen en certificaten. “ISO-9001 is heel belangrijk om de kwaliteit te blijven monitoren. Bij ISO borgt het kwaliteitsmanagement dat de processen voldoen aan de eisen van de klanten en andere belanghebbenden.
Risico’s binnen de processen worden geïnventariseerd door middel van onder andere de RI&E. (Risico-inventarisatie en –evaluatie, met het doel een veilige en gezonde werkomgeving te creëren.)
Het TAPA-certificaat (Transported Asset Protection Association, een organisatie die zich wereldwijd bezighoudt met de veiligheid in de logistieke keten) waarborgt de veiligheid.
De trailers zijn uitgerust met een pincodeslot dat alleen door de chauffeur gehanteerd wordt om inbraak te voorkomen. Omdat we veel luchtvracht vervoeren moeten chauffeurs getraind zijn op luchtvrachten. Hoe voorkom je dat je bijv. een bom in de vracht zit, die later nog met een vliegtuig vertrekt? Dat klinkt dramatisch maar als je vijf pakketjes op de vrachtbrief hebt staan en één daarvan is getapet in een afwijkende kleur kan dat weleens verdacht zijn. Het AEOcertificaat (Authorized Economic Operator, een certificaat dat door de douane wordt afgegeven) geeft aan dat we de beveiliging heel serieus nemen. Allemaal regels en procedures met als doel de vrachten volgens voorschriften te vervoeren en de kans op incidenten te minimaliseren.” Carla is er zo druk mee als een klein baasje. “Ik ben heel blij dat wij vijf jaar geleden zijn overgenomen door een familiebedrijf. Je merkt aan alles dat de Van Duurens veel dichterbij hun medewerkers staan.”
Familiebedrijf in Beeld heeft een compleet blad aan Van Duuren gewijd. Dit artikel is één van de gepubliceerde items. Elke week zullen wij een item posten van het magazine.
Bronvermelding: Familiebedrijf in Beeld