Geveke Werktuigbouw: “Van Duuren is onze Engelandvaarder”
Het is voor mijn tijd, maar ik weet dat we destijds naar Van Duuren zijn overgestapt omdat we structureel compressoren met schade aangeleverd kregen”, vertelt Nel van Zelm contactpersoon voor Van Duuren Districenters bij Geveke Werktuigbouw. “Dan heb je een probleem, want het zijn dure apparaten die vaak ook nog
op maat voor een afnemer zijn gemaakt.” Geveke Werktuigbouw is een technische handelsmaatschappij die pompen voor de petrochemische industrie, persluchtinstallaties zoals compressoren, klimaattechniek en kunststoftechniek in- en uitvoert. Ook voor onderhoud en reparaties kunnen klanten een beroep doen op Geveke. Van Zelm: “We hebben dagelijks ruim veertig monteurs langs de weg die het dagelijks onderhoud voor hun rekening nemen.”
Van Duuren is, naast incidentele opdrachten in Duitsland en Spanje, verantwoordelijk voor de levering van compressoren en pompen aan Geveke vanuit Engeland. Twee keer per week vertrekt een vrachtauto hiervandaan naar Amsterdam. “Logistiek gezien is Engeland lastig”, stelt Ed Kooiman, importmanager bij
Van Duuren. “Onze wagens mogen letterlijk de boot niet missen. Daarom hebben wij via onze Britse agent, Leggett Logistics, regelmatig contact met leveranciers in Engeland.” Soms wordt de ferry toch niet gehaald. Van Duuren gebruikt dan de shuttle door de kanaaltunnel als alternatief. Kooiman: “Niet
ideaal, want de trein is duurder. Overigens moet ik zeggen dat ik niet dagelijks met deze problemen wordt geconfronteerd. Reinier van der Valk, onze transportplanner is de belangrijkste contactpersoon voor Geveke. Hoe hij het doet, weet ik niet, maar hij lost alles altijd op.” Over de wijze van vervoer zijn tussen Geveke en Van Duuren een aantal afspraken gemaakt. “De compressoren komen tijdens de rit de auto niet uit”, zegt Van Zelm beslist. “Ook wordt er niets overheen geladen. Ik weet dat hier in de markt nog wel eens de hand mee wordt gelicht, ruimte is kostbaar, maar bij Van Duuren heb ik dat nog nooit gemerkt.” Is het niet verleidelijk om in noodgevallen toch iets lichts bovenop de compressor te zetten? “Nee”, schudt Kooiman. “Ik wil het niet eens zien. Het is niet spannend, afspraak is afspraak en daar houden wij ons aan.”