IAG Cargo: “De luchtvrachtchauffeurs van Van Duuren komen altijd op tijd, want het vliegtuig wacht niet”

In de wereld van de luchtvracht zijn leveringstermijnen belangrijker dan ooit. Dankzij de goede samenwerking tussen IAG Cargo in Heathrow en Van Duuren-Interport reden de chauffeurs afgelopen twee jaar altijd op tijd. “We hebben hoge verwachtingen van onze vervoerders en Van Duuren-Interport doet het voor 100% uitstekend”, zegt Jane Eldridge van IAG Cargo.

“IAG Cargo vervoert dagelijks goederen naar 350 locaties wereldwijd”, verklaart Eldridge. Zij is als IAG Cargo Supply Chain Operations Manager verantwoordelijk voor de contacten met vervoerders en leveranciers. “Wij regelen het transport van bederfelijke producten en medicijnen, maar doen ook andere zendingen. Zo hebben we vorige maand twee dwergnijlpaarden, 112 Alpaca’s en 5000 kilo tabakszaadjes verstuurd. Eerder dit jaar stuurden we 500 kilo aan lifestyle magazines van Engeland naar Amerika. Het blad was gewijd aan het koninklijke huwelijk.”

Security Awareness cursus
Van Duuren-Interport verzorgt voor IAG Cargo het vervoer vanuit Zwitserland naar het depot bij Madrid–Barajas Airport. Luchtvrachttransport is gespecialiseerd vervoer, waar een logistiek dienstverlener op moet zijn ingesteld, meent Marcel Haleber van Van Duuren–Interport. “Wij zijn onderdeel van de luchtvaartveiligheidsketen en dat brengt een aantal verplichtingen met zich mee”, legt hij uit. “Zowel onze chauffeurs als onze planners hebben een security awareness cursus gevolgd die zij elk jaar herhalen. Vanzelfsprekend rijden we met gezegelde trailers.”

Behalve de veiligheidsketen vereisen ook de wisselende volumes veel kennis en ervaring volgens Haleber. “Als de volumes groot zijn, is het gemakkelijker om met volle vrachtwagens op tijd te rijden dan bij groupage zendingen. Hoewel we soms echt alle zeilen bij moeten zetten, lukt het ons om ook bij minder vracht dezelfde hoge service te bieden.” Jane Eldridge kan dit volmondig bevestigen. “Samen met Van Duuren-Interport hebben we de afgelopen twee jaar een 100%-optijd-performance weten te bereiken. Gelukkig, want in de luchtvracht zijn leverschema’s ontzettend belangrijk. Een vliegtuig kan niet wachten voor vertrek.” Alle reden om de samenwerking verder te verstevigen. “We willen graag een koelwagen met twee temperatuurzones”, is haar vervolg. “Aan de voorkant van de trailer worden producten dan gekoeld tussen 2 tot 8 graden en aan de achterkant tussen de 15 en 20 graden. Dit hebben we nodig voor het vervoer van medicijnen met een verschillende houdbaarheidstemperatuur. Het maakt de vervoersmogelijkheden nog flexibeler dan ze nu al zijn.”

 

 

 

My van Duuren