Innovating in the Flow of Work
Eén van de dingen waar ik best trots op ben als ik terugkijk op afgelopen jaar, is dat we als onderneming volledig ‘in beweging’ zijn gebleven. Ondanks een zware en onvoorspelbare tijd bleven we de markt benaderen zoals we altijd doen: Ogen (wijd) open en altijd op zoek naar kansen om onszelf te verbeteren.
Mijn opa (die ook in onze firma actief was) leerde me een mooie wijsheid: ‘Het geld ligt op straat, maar je moet wel willen bukken om het te pakken’. Kansen en mogelijkheden dienen zich altijd aan, maar je moet er wel je best voor doen, er continu alert op zijn, ervoor open staan en goed om je heen blijven kijken.
In mijn vorige column schreef ik over kansen die wij zien rondom technologische innovaties. Een ander terrein waarop wij voortdurend naar verbeterkansen zoeken is ons logistieke netwerk. Vorig jaar konden wij dankzij een nieuwe samenwerking met Cargoline een enorme impuls geven aan onze diensten op Duitsland en Oost-Europa. En ook dit jaar gaan we weer een paar mooie slagen maken. Zo zal vanaf 1 februari een nieuw dagelijkse dienst tussen Vianen en Basel (v.v.) starten om zo de transporten van Zwitserland naar Nederland te versnellen en binnen 48 u alles te leveren. Leveringen in Basel kunnen we zelfs elkde garanderen binnen 24 uur.
We hebben een zeer fijnmazig netwerk waarmee we alle bestemmingen in Europa uitstekend kunnen bedienen. Zo’n netwerk komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Dat is een kwestie van, zoals hierboven gezegd, continu alert zijn en voortdurend zoeken naar verbeterkansen.
Laatst las ik een artikel over de wijze waarop het leren en ontwikkelen van werknemers verandert. Vroeger deden werknemers af en toe een cursus om bij te blijven, tegenwoordig wordt gesproken van ‘Learning in the Flow of Work’: mensen leren continu, als onderdeel van hun werk, en compacte online leermomenten worden ingebouwd in het werk. Op dezelfde wijze kun je wat mij betreft spreken van ‘Innovating in the Flow of Work’: innoveren is niet iets wat je af en toe doet, maar het is een continue activiteit. Het is geen trucje dat je verricht naast je core business, maar een geïntegreerd onderdeel van ons werk, dat altijd doorgaat, als de zon schijnt, maar ook als het stormt, in economische voorspoed, maar ook als de markt het zwaar heeft. Als de wens om voortdurend te verbeteren in het hart van je organisatie zit, dan vertaalt die wens zich naar natuurlijk, vanzelfsprekend gedrag en zet je voortdurend stappen. Dat is wat mij betreft een voorwaarde voor een innovatieve organisatie.
Iedere maand schrijf ik een column over mijn ervaringen als oprichter en directeur van Van Duuren. Vind je het leuk om maandelijks mijn column te ontvangen? Laat dat weten via een mailtje naar jeroen.van.duuren@vanduuren.nl en ik stuur ‘m voortaan naar je toe!