NSK: ”It takes two to tango”

Als ik het niks vind, zeg ik het gewoon”, stelt John van Vegchel, European Warehouse Operation Manager van NSK, resoluut. “Gezellig!” is de laconieke reactie van Stef Blommaart, zijn eerste contact bij Van Duuren Districenters. Het gemoedelijke gesprekje tekent de relatie tussen beide heren, want behalve als het gaat om voetbal -Van Vegchel staat voor PSV en Blommaart voor AJAX-, is de samenwerking tussen NSK en Van Duuren zoals beiden stellen ‘een huwelijk waar continu aan wordt gewerkt’. Van Vegchel: “Ik wil het gevoel hebben dat een carrier voor NSK net iets harder loopt dan nodig. Bij Van Duuren klopt dit. Als
ik mogelijkheden zie, gaan we daar samen mee aan de slag.”

Van Vegchel leidt het Europese opslag- en distributiecentrum van NSK in Tilburg dat alle bestellingen voor de verschillende Europese landen verzorgt. Zijn klanten, de interne salesunits van NSK, stellen qua flexibiliteit en continuïteit hoge eisen. “Ik kan schadeclaims tot honderdduizend euro per uur tegemoet zien wanneer ik niet op tijd lever.” Alleen al om deze reden moet een vervoerder meer kunnen dan een volle vrachtwagen van A naar B rijden. Van Vegchel: “Als ik dat zou willen, kan ik ook wel een rijder van het internet plukken. Maar wat te doen als er een pallet met spoed naar Italië moet? Kijk dan moet je op je carrier kunnen rekenen. Van Duuren is een van de weinigen die in dit tijdsbestek zulke ladingen vervoert.” De voorbeelden die Blommaart en Van Vegchel geven van buitenissige afspraken zijn talrijk. Zo maakt Van Duuren op verzoek bij vertrek foto’s van de zending als bewijsmateriaal voor het geval er iets mis gaat. Ook rijdt de vervoerder op ongewone tijden naar Frankrijk om een 24-uurs expresdienst te kunnen bewerkstelligen.

Blommaart: “Op Goede Vrijdag bijvoorbeeld, komen we moeilijk Nederland uit, dus vertrekken we een uurtje eerder.” Bij de opstart heeft Blommaart de salesunits van NSK in Spanje, Portugal en Italië zelf bezocht. Een initiatief dat Van Vegchel bijzonder noemt. “Er zijn maar weinig carriers waarbij je dat
meemaakt.” Ook in tegenspoed houdt het zakenhuwelijk stand, want problemen worden op een open manier besproken. Van Vegchel: “Van elke lading waar het mis is gegaan, bekijken we samen waaraan dat heeft gelegen. Ik geef niet zomaar de schuld aan Van Duuren, het kan ook aan ons liggen of gewoon overmacht
zijn. Als de Brennerpas ondergesneeuwd is, houdt het even op. Jammer.” Wel probeert Van Duuren op dit soort situaties te anticiperen door van tevoren informatie te geven over bijvoorbeeld de toestand op de wegen, aldus Blommaart. Gelukkig gaat het meestal goed, want de dienstverlening ligt boven de overeengekomen ‘service level agreements’.