Samen gaan we de storm te lijf
U heeft het in de kranten en vakmedia al gelezen waarschijnlijk: De wereld van transport en logistiek beleeft ongekend ingewikkelde tijden. De International Road Transport Union (IRU) deed recentelijk een groot wereldwijd onderzoek en voorspelt: “Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs zal naar verwachting in 2021 met meer dan een kwart toenemen ten opzichte van het niveau van 2020 in bijna alle 23 landen die zijn onderzocht”. Nieuwsblad Transport meldt dat een recente analyse van het Britse bureau Transport Intelligence laat zien dat in Europa 400.000 chauffeurs te kort zijn. Het onderzoeksbureau voegt daaraan toe dat ‘een oplossing voorlopig niet voorhanden lijkt te zijn.’
De BBC meldt dat mutinationals als Heineken en KFC met grote leveringsproblemen kampen. We horen verhalen over een vertienvoudiging van de kosten van zeecontainers ten opzichte van 2020. We lezen over de impact van de nieuwe cao voor beroepsgoederenvervoer, die een stijging in loonkosten van 8 procent gaat inhouden. En het platform Gobal Cold Chain News vat het op 24 augustus goed samen: “De logistieke sector waarschuwt al jaren voor chauffeurstekorten, maar een combinatie van Covid-19, Brexit en de aanhoudende structurele problemen die het aanbod van chauffeurs beperken, heeft ons op een crisispunt gebracht.”
Tot zover een opsomming van berichten van de afgelopen weken. Bij Van Duuren herkennen we – helaas – deze noodkreten uit de branche volledig. Sterker nog: Wij ondernemen al bijna 40 jaar in de logistieke wereld en een situatie als deze hebben wij letterlijk nog nooit meegemaakt. En inmiddels komen de problemen angstwekkend dichtbij. In onze eigen onderneming stonden onlangs 11 trucks stil omdat er geen chauffeurs beschikbaar zijn. Uit de branche vernemen we dat de problemen bij collega-ondernemers vaak nog groter zijn. Bij een collega bleken zelfs 78 trucks stil te staan omdat hij nergens een chauffeur kan vinden.
Voor logistieke professionals is deze situatie uitermate vervelend. Bij Van Duuren hebben we service enorm hoog in het vaandel. ‘Delivering Your Promises’ staat er niet voor niets op onze vrachtwagens. En dan is niets zo frustrerend, dan je klanten moeten teleurstellen, dat is uiteraard het laatste dat wij willen.
Concreet verwachten wij voor de komende tijd het volgende: Allereerst kan het zijn dat zendingen niet kunnen worden aangenomen of niet volgens de reguliere rijtijden kunnen worden bezorgd. Bovendien voorzien wij over de gehele logistieke keten, dus ook bij ons, een forse prijsstijging.
Wij zullen met ingang van januari 2022 onze tarieven fors moeten verhogen, dat is geen keuze, maar een noodzaak. Onze calculaties komen op dit moment uit op aanpassingen richting 10 procent in zijn algemeenheid.
Vanzelfsprekend zullen wij zowel in tijden van voorspoed, maar zeker in tijden van tegenslag onze mouwen extra opstropen en – op z’n Hollands gezegd – ons stinkende best doen om al onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen. Want dat is de basis van ons familiebedrijf: Altijd een stap extra waar mogelijk en altijd de belangen van de klant scherp op het netvlies.