Specific time deliveries: logistieke topsport

10 januari 2018 – Auteur: Jeroen van Duuren 

Ik denk dat veel gepassioneerde vakmensen het gevoel wel kennen: Het wordt echt leuk als je maximaal wordt beproefd op je ervaring en kennis. Op zulke momenten kun je namelijk laten zien wat je werkelijke waarde is voor de klant.  Neem in onze logistieke business bijvoorbeeld de samenwerking met onze grote Retail partners.

Wij werken onder meer voor Hunkemöller, Foot Locker en HEMA. Voor sommige ketens moeten we in specifieke regio’s tientallen winkels bevoorraden. We hebben bijvoorbeeld een grote klant, waarvoor we iedere dag 60 winkels bevoorraden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Daarbij hebben we te maken met de zogenaamde specific time deliveries: Voor elke winkel komen we een aflevertijd overeen die optimaal aansluit bij de wensen van de klant.

Als je zo’n samenwerking in het voortraject optimaal inricht, kun je reële waarde toevoegen voor de klant. Soms is dat voordeel heel simpel: Door heel scherp af te spreken hoe laat we in een winkel leveren hoeft die winkel niet drie werknemers standby te hebben om de goederen in ontvangst te nemen, maar kunnen ze volstaan met twee medewerkers. Zo wordt de klant ontzorgd en worden kosten bespaard.

Ook willen retailklanten de garantie dat hun winkelpersoneel na een bepaalde tijd niet meer gestoord wordt op de werkvloer. Door op het juiste moment te leveren kunnen de werknemers zich na een bepaalde tijd volledig richten op de sales en het contact met de klanten.

Het klinkt allemaal eenvoudig en voor de hand liggend, maar aan een goed gestroomlijnde aflevercyclus gaat een stevig en intensief traject vooraf. Een van de voornaamste succesfactoren om tot een optimale samenwerking is dat wij in het genoemde voortraject niets aan het toeval overlaten. Wij zoeken van tevoren altijd de dialoog met zowel de zender als de ontvanger. We zijn in die dialoog een echte sparringpartner en zetten onze expertise in om actief mee te denken over mogelijkheden om het logistieke proces te verbeteren.

En last but not least: Wij gaan kijken op locatie. We bezoeken de winkels waar de producten worden afgeleverd, we gaan in gesprek met de shopmanager en kijken welke specifieke factoren van invloed zijn op de levering in een specifieke winkel. U kunt zich voorstellen dat leveringen in drukke binnensteden van Madrid, Glasgow of Parijs per locatie hun eigen unieke uitdagingen hebben. Nemen we de achteringang of de vooringang? Is het handig als onze chauffeur een sleutel van de winkel ontvangt? Hebben we twee man nodig om goederen op de derde verdieping te leveren?

Op basis van alle informatie plannen wij de winkels in in een structuur van een afleverroute, op een wijze die voor de klant geen extra kosten oplevert.

Het leveren van een topprestatie voor de klant is uiteindelijk net topsport: Je hebt een set aan sterke vaardigheden nodig. Maar vanuit die vaardigheden is het vooral heel hard, degelijk en toegewijd werken om tot het beste resultaat te komen.

Lees meer over onze diensten.

 

My van Duuren