Hoe draag je als logistiek dienstverlener bij aan een succesvolle shopopening?
Voor ons als logistieke dienstverlener is het afleveren van een zending voorafgaand aan een shopopening altijd een bijzondere uitdaging. Vaak hebben we te maken met drukke (hoofd)steden, zoals – recentelijk – Praag, Stockholm, Barcelona, Madrid en Parijs. Om te beginnen is iedere locatie verschillend en moeten we dus bijzonder goed voorbereid zijn op de specifieke situatie die we op een locatie aantreffen.
Zo zijn er in commerciële gebieden altijd restricties rondom tijd en plaats: Waar en wanneer mag je lossen? Hebben we een speciale vergunning nodig om te mogen lossen? En hoe overbruggen we het laatste deel van het traject? Vaak gaat het bij zo’n shopopening om grote volumes, want de hele store moet ingeruimd worden. Dan moet u al snel denken aan één of twee trailers. Negen van de tien keer zijn de winkels zelf niet met onze trailers te bereiken. De zending wordt dus overgeladen in busjes of andere vervoermiddelen met een beperkter volume.
Dit hele complexe traject voltrekt zich meestal in een omgeving die onder hoogspanning staat. Voor een retailer is een opening van een nieuwe store een enorme gebeurtenis en die moet vlekkeloos verlopen. We hebben vaak te maken met teams die in hele korte tijd de hele store moeten inrichten. Wij zijn er uiteraard voor om te zorgen dat de zending stipt op tijd in de winkel wordt afgeleverd.
Het geheim om zulke trajecten tot een goed einde te brengen?
Het is geen rocket science, maar draait vooral om toewijding. Wij zorgen altijd van tevoren dat we precies weten wat ons te wachten staat. Onze lokale partners gaan uitgebreid de situatie op locatie inventariseren. Ze kijken wat de aanrijroutes zijn, maken foto’s van de store en kijken waar we het beste kunnen lossen. Als wij het nodig achten stappen we ook zelf in het vliegtuig om de locatie te bezoeken en met de partners en de winkeleigenaar een plan uit te werken om die opening samen tot een succes te maken. Kort geleden was ik nog met mijn collega Wilfred Donkersteeg op de Champs Elysées om de situatie op locatie goed in me op te kunnen nemen. Want dat is uiteindelijk waar het om gaat: ter plekke goed kijken, een aantal scenario’s in kaart brengen, en het sterkste scenario al afspelen voordat we het in de praktijkbrengen.