Bausch Health: ‘Van Duuren rijdt dagelijks in 26 uur naar Spanje. Dat is uniek’
“Steeds vaker blijkt vervoer over de weg een betere en efficiëntere oplossing dan luchtverkeer”, zegt Marina Khoroujenko, manager Freight bij Valeant. “Zeker met een transporteur als Van Duuren – Interport. Binnen 26 uur aankomen in Madrid en Barcelona is echt heel snel. Het geeft ons vertrouwen om hen ook ons geconditioneerde transport te laten doen.”
Efficiency, betrouwbaarheid en een goede prijskwaliteitverhouding zijn voor Valeant belangrijke redenen om te kiezen voor vervoersoplossingen over de weg, legt Marina uit. Zij werkte als manager freight eerder voor Bausch + Lomb dat is gespecialiseerd in contactlenzen en oogheelkundige producten. “Valeant Pharmaceuticals heeft Bausch + Lomb in 2013 overgenomen”, luidt haar vervolg. “De merknaam Bausch + Lomb bestaat nog steeds, maar sinds de overname zijn wij, op EDC Schiphol Rijk ook verantwoordelijk voor de distributie van producten van andere dochterondernemingen van Valeant.”
Tot 2010 gebruikten we dagelijks de avondvlucht naar Madrid om onze goederen bij het lokale transportbedrijf af te leveren voor de fijnmazige distributie in Spanje en Portugal, maar het vervoersmodel veranderde na de uitbarstingen van de Eyjafjallajökull-vulkaan op IJsland. “Door aswolken was er bijna geen vliegverkeer meer mogelijk”, brengt Marina in de herinnering. “De uitbarstingen waren dé aanleiding om de mogelijkheden over de weg te onderzoeken. Het oude kantoor van Interport, nu Van Duuren, lag driehonderd meter verderop. Eens met hen gaan praten lag voor de hand.”
Expressdienst
“Zeker binnen Europa biedt onze groupage expressdienst een heel goed alternatief voor relaties die eerder gebruikmaakten van vervoer door de lucht”, zegt Niek Eijsberg terugkijkend op de eerste gesprekken. “Vervoer over de weg is flexibel en, als het nodig is, gemakkelijker aan te passen aan de wensen van klanten.” Dankzij een uitgekiend rijschema levert Van Duuren – Interport binnen 26 uur de zendingen af bij de depots in Barcelona en Madrid. “Overdag haalt een chauffeur de goederen bij de klanten op”, licht Niek toe. “Rond 19.00 uur komt hij aan in Breda, waar twee andere, ‘verse’, chauffeurs de lading overnemen. Zij rijden in één ruk door naar Spanje en komen daar de volgende dag in de avond aan.”
Geconditioneerd transport
De dagelijkse lijn is zo snel en betrouwbaar dat er vergevorderde plannen zijn om ook het geconditioneerde vervoer over de weg te doen. “Het gaat om medische producten die de hele rit gekoeld tussen de twee en acht graden moeten blijven”, legt Marina uit. “We hebben een kwaliteitsaudit laten uitvoeren bij Van Duuren – Interport voor deze opdracht. De auditor was na zijn controle enthousiast over de aanwezige expertise op GDP gebied. ‘Had iedereen de distributiepraktijk maar zo goed op orde’, zei hij. “Wat mij betreft gaat deze dienst dan ook zo snel mogelijk van start.” Eijsberg knikt instemmend. “Wij zijn er klaar voor!”