Yanmar: “Wij helpen elkaar beter te worden”
Zeecontainers, plezierjachten, vrachtwagenkoelunits, graafmachines of agrarische pumpunits hebben een ding gemeen: de kans is groot dat het kloppende
hart van deze machines een dieselmotor van Yanmar is. Bert Boom is sinds 1996 werkzaam bij Yanmar Europe. “Hiervoor heb ik 28 jaar bij Fokker gewerkt, maar op het moment dat duidelijk werd dat Daimler Benz de geldkraan voor de vliegtuigbouwer ging dichtdraaien, ben ik verder gaan kijken.” Hij was net op tijd: op 15
maart 1996 ging Fokker failliet, drie dagen later begon de huidige directeur Customer Service “Parts” bij Yanmar met het opzetten van de afdeling inkoop. Bert Boom is daarna verantwoordelijk geweest voor de productie en de logistiek. Binnenkort valt ook de afdeling spare parts (reserveonderdelen) onder zijn hoede. “Ik was de eerste niet-Japanse afdelingsmanager in het management en de eerste niet-Japanse directeur. Voor de onderneming geen verkeerde keuze. Hoewel ik
het zie als een uitdaging, strookte de Japanse manier van personeelsmanagement niet echt met de Nederlandse. Yanmar Europe was toe aan Nederlands leiderschap.”
Hoewel Van Duuren Districenters al langer vracht voor Yanmar vervoerde, kwam Bert Boom persoonlijk met Stef Blommaart van Van Duuren in contact op het moment dat een lading naar Italië in het honderd dreigde te lopen. “Ik werd er als directeur bij betrokken en heb toen een en ander goed met Stef kunnen
oplossen. Dat was ook het moment dat ik zelf meer de logistiek ging coördineren. Niet alleen vanwege deze zending, maar ook omdat onze volumes sterk toenamen. We gingen van 7500 motoren naar 12.000 motoren die ook nog met een kortere levertijd bezorgd moesten worden.” Het aantal landen en het aantal
leveringen waarvoor Yanmar Van Duuren Districenters inschakelt neemt gestaag toe.
Meestal worden de routes in overleg opgezet. “Veel routes liggen voor de hand”, zegt Stef Blommaart, “maar een aantal zijn lastiger. Die logistieke uitdagingen zijn voor Bert en mij de krenten in de pap.” Onlangs zijn Blommaart en Boom samen in Japan geweest om de contracten te tekenen voor het vervoer van onderdelen die Kanzaki, een zustermaatschappij van Yanmar, produceert. Vooraf hebben Boom en Blommaart intensief overlegd om ook deze logistiek te plannen. Het resultaat is een uitgedachte constructie waarin de afhandeling van de BTW, de invoerdocumenten en de tijd waarin het vervoer moet plaatsvinden
een cruciale rol spelen. Boom: “Eigenlijk ben ik in het opzetten van deze route slechts een intermediair. De belangrijkste contracten zijn tussen Kanzaki en Van Duuren, Yanmar is er alleen zijdelings bij betrokken. Toch was het nuttig om erbij te zijn, tenslotte heb ik er ook baat bij als de route van de zusterorganisatie
gladjes verloopt. Daarbij was het overleg met Stef inspirerend. Zoals ik al zei: Wij helpen elkaar beter te worden.”